Mevlana'nın Farsça kaleme aldığı ve ilahi aşkı merkeze koyduğu ölümsüz eserlerinin tanıtıldığı bu kayıt, 6 ciltten oluşan ve yaklaşık 26.000 beyit içeren Mesnevi, Mevlana'nın Şems-i Tebrizi adını kullandığı coşkun şiirleri içeren Divan-ı Kebir (Divan-ı Şems), dönemin ileri gelenlerine nasihat amacıyla yazdığı 147 mektubu içeren Mektubat, sohbetlerinin derlemesi olan Fihi Mafih (İçindeki İçindedir), ve yedi farklı mecliste yaptığı vaazlardan oluşan Mecalis-i Seb'a (Yediler Meclisi) gibi külliyatı kapsamaktadır.
İstiklal Marşı'nın derin anlamının ele alındığı bu içerikte, bayrağın sonsuza dek dalgalanması gerektiği vurgulanarak, Türk milletinin bağımsızlığını kaybetmeye tahammülü olmayan kararlılığı ve çelik zırhlı duvarlara karşı iman dolu göğüsle meydan okuması açıklanmaktadır.
Mehmet Akif Ersoy'un külliyatının genel adı olan Safahat'ın yedi ayrı kitabının (Safahat, Süleymaniye Kürsüsünde, Hakk'ın Sesleri, Fatih Kürsüsünde, Hatıralar, Asım, Gölgeler) tanıtıldığı bu bölümde, eserlerin dönemin sosyal sorunları, tarihi olayları ve İslam dünyasının sıkıntılarıyla dini ve milli meseleleri ele aldığı belirtilmektedir.
Mehmet Akif'in edebi kişiliğinin merkeze alındığı bu bölümde, şairin yaşadığı devri bütün derinliğiyle şiirlerine yansıtması, toplumsal sorunları konu edinmesi ve "Sözüm odun gibi olsun, hakikat olsun tek" düsturuyla samimiyeti esas alması işlenmektedir.
11. yüzyıl bilgesi Kaşgarlı Mahmut'un, 8.000'e yakın madde ve 283 atasözü içeren, Türkçenin ilk büyük sözlüğü olan Divan-ı Lügat-ı Türk'ü bir milletin aynası ve kültürel atlası olarak inşa edilişi anlatılmaktadır.
Anadolu'da tasavvuf akımının ve Türkçe şiir dilinin öncüsü olan Mutasavvıf halk şairi Yunus Emre'nin destansı hayat hikayesi, Taptuk Emre dergahındaki himmet arayışı ve şiirlerinden örnekler verilmektedir.